Safari!

Skrivet 16 mars
 
Nu är vi tillbaka från vår safari! Det har varit två fantastiska dagar och jag är så himla glad att jag fått den här möjligheten! Sara och jag åkte dessutom helt ensamma med vår guide Livinston så vi kunde bestämma helt själva hur länge vi skulle stanna och titta på de olika djuren vi hittade. 
 
Första dagen åkte vi till nationalparken Lake Manyara. En ganska liten park med ett rikt djurliv. Den består av både frodig skog, savann och själva sjön Manyara där det knatar runt tusentals rosa flamingos. På grund av parkens skiftande natur var det inte alltid helt lätt att hitta djuren, men när vi väl gjorde det var det så värt väntan! 
 
Den natten bodde vi sedan på Panorama camp i en mysig stenhydda. Själva campingen låg högt uppe på ett berg med en fantastisk utsikt över Lake Manyara.
 
   
 
Dag två spenderade vi i Ngorogoro kratern. Det var som att komma in i en annan värld när vi åkte upp på 2000 m höjd uppför bergskammen. Nu förstår jag vad de menar med att det är ett av Guds underverk. På människornas sida lever framför allt massajerna men på insidan av bergskammen finns en enorm oas som helt tillhör de vilda djuren. Och kratern är så stor att det aldrig blir trångt och maten tar aldrig slut. Djuren föds, lever och dör här. Här finns miljontals med sebror, gnuer, buffalos och olika typer av antiloper. Stora elefanter, hyenor och lejon. Flodhästar och massor med fåglar. Vi fick dessutom närkontakt med en lejonhanne och en enorm elefanttjur! Och jag fick se en noshörning! Tyvärr på så långt håll att mobilen inte klarade av att fota den bra, men jag fick åtminstone se den. 
 
Nu önskar jag att jag kunde få säga att kratern är en frizon för de vilda djuren men tyvärr har allting en baksida. Livinston berättade för oss om hur korruptionen av landet även har drabbat djuren i Ngorogoro. Regeringen har sålt ett stort styrke mark utan kratern till saudiarabiska oljejättar. Dessa har i sin tur byggt en flygplats, sen smyger de in i kratern om natten, söver djur och forslar ut de ur landet med flygplan till rika människor som vill ha sina egna privata zoon. Så fruktansvärt sorgligt! Men man jobbar hårt med att skydda djuren och håller tummarna att regeringsskiftet i år ska få en positiv utgång för de vilda djuren. 
 
Med det sagt ska jag nu avsluta det här med en härlig bildbomb från allt vi sett de här dagarna. Enjoy! 
 
 Lake Manyara 
 
                  
 
Ngorogoro