Zanzibar

Skrivet 18 mars

Efter vår makalösa safarihelg spenderade vi hela måndagen (12 h) åt att sitta på en buss tillbaka till Dar es Salaam. På vägen dit fick bussen göra ett ofrivlligt buss då en annan buss fått punktering och kastats nerför en brant slänt säkert 15 meter. Bussen var helt ihoptryckt på den främre halvan och busschauffören satt fastklämd. Det var otrolig nog, med tanke på kvaliteten på bussen och att ingen använder bälte, ingen som hade dött. Och alla barnen såg ut att ha klarat sig oskadda. Men överallt satt det människor i chock som blödde från huvudena, hade benbrott, skrek och grät. Jag klarade inte av att bara sitta kvar på vår buss och vänta medan de andra hjälpte till. Så jag sprang ner till olycksplatsen och började hjälpa till att få upp folk till vägen, satte tryckförband på en tjej som blödde från huvudet och försökte allmänt hjälpa till där jag såg att det behövdes. Det kändes bättre att hålla sig sysselsatt än att titta på. Men efteråt var jag redigt skakig och både Sara och jag hade väldigt svårt att slappna av resten av vår bussfärd till Dar. Vägarna är brutalt dåliga och busschaufförerna kör alltid för fort, det där kunde med andra ord lika gärna ha kunnat vara vi.

Eftersom att både Sara och jag var rörande överrens om att vi absolut inte ville stanna längre än nödvändigt i Dar tog vi nästa dag färjan över till Zanzibar. Via air bnb hyrde vi in oss en natt hos ett väldigt gulligt par, japanskan Kumi och hennes pojkvän Said, som gladeligen visade oss runt i Stonetown. Bland annat tittade vi på fiskmarknaden och åt grymt god streetfood på kvällen. Vi hann såklart också med att prova åtminstone 2 stränder under vår minisemester på paradisön. Två dagar, eller mer exakt 24 h, kändes bättre än att inte ha åkt dit överhuvudtaget. Just för att vi hade så kort tid var det extra roligt att Kumi och Said tog sig tid att visa oss det som var värt att se just i Stonetown. Said var uppvuxen på ön och fungerade som vår privata guide. Fick bland annat lära mig hur man ser skillnaden på en indisk dörr och en arabisk dörr. Den indiska dörren är alltid rund i överkant medan den arabiska dörren alltid är kantig. Så nu har ni lärt er det!

Vi stannade även till utan huset som Freddie Mercury föddes i och bodde i tills han var 12 år gammal. Hade ingen aning om att han föddes på Zanzibar men folket där är extremt stolta över det!

Zanzibar är en vacker ö och jag vill absolut åka tillbaka dit, det finns mycket kvar som jag inte hunnit se där. Delfinsafarin bland annat! När man redan befinner sig i Tanzania är det inte speciellt dyrt att åka dit, färjan tog ungefär 2 h och kostade 140 000 TSH (ca 664 kr) tur och retur. Dock räknas ön som ett eget land så man måste både ta sig igenom säkerhetskontroller och ansöka om visum direkt när man kliver av färjan. Det är dessutom väldigt muslimskt där så som kvinna bör man tänka sig för hur man går klädd, även som turist bör man akta sig för att visa för mycket hud. Helst ska både axlar och ben vara täckta.

Fiskmarknaden som pågick på morgonen medan det var lågvatten.